2018 | 2019 | za 5 lat | ||
Content Marketing | Business Inteligence | Voice interfaces (Alexa) | ||
CRM | CRM | Big Data | ||
Marketplaces | Big Data | Rozszerzona rzeczywistość | ||
Big Data | Content Marketing | Personalizacja | ||
Cloud hosting | Chatbots (Conversational Commerce) | Chatbotys (Conversational Commerce) | ||
Omnichannel | Personalizacja | Business Inteligence |
Jak widać, wiodący w 2018 roku marketing treści będzie również istotny w najbliższej przyszłości, jednak główna koncentracja padnie na nowe rozwiązania z zakresu Business Inteligence, CRM i Big Data. Ma to ścisły związek z kolejnymi, zyskującymi na znaczeniu trendami, a mianowicie Conversational Commerce oraz personalizacja oferty, które generują olbrzymią liczbę danych do przetworzenia. Jako technologia kluczowa w perspektywie najbliższych 5 lat jest wskazywany asystent głosowy Alexa. Czytając dostępne opracowania, często przewija się temat Chatbotów, które mają stać się standardem w internetowej obsłudze klienta. Ponadto, tzw. personalize experience ma być nie tylko marketingowym chwytem, ale jednym z kluczowych czynników wyboru sklepu przez klienta.
Przyglądając się tym podsumowaniom można stwierdzić, że to co dziś nazywane jest rewolucją w handlu, nie będzie tylko kilkuletnim okresem, a permanentnym stanem rzeczy. Dynamika zmian jest ogromna i nieprzerwanie przemeblowuje e-commerce'owy krajobraz. Nowe technologie e-sprzedaży oraz e-marketingu rozwijają w zawrotnym tempie. Sami konsumenci wydają się być chłonnymi odbiorcami - chętnie testują pojawiające się możliwości i szybko stają się one narzędziami codziennego użytku.