Przy okazji Dnia Babci oraz Dnia dziadka przyglądamy się nowej, dynamicznie zyskującej na znaczeniu kategorii wiekowej wśród e-konsumentów, jaką są seniorzy. Podczas gdy my pędzimy do ukochanej babuni ze standardową bombonierką oraz tą samą od lat kawą rozpuszczalną, ona surfuje w internecie w poszukiwaniu nowej torebki. Warto przyjrzeć się temu trendowi i uwzględnić go przy projektowaniu sklepu internetowego oraz doborze asortymentu.
Konsumenci w wieku powyżej 65 lat coraz chętniej decydują się na zakupy w sklepach internetowych. Serwis Ceneo.pl przygotował analizę zachowań tej grupy użytkowników, która zawiera kilka bardzo zaskakujących wniosków. Wynika z niej, że zainteresowanie zakupami w sieci wśród seniorów w ciągu roku wzrosło o 12%, a prym wiodą kobiety.
Nowoczesne babcie najczęściej szukają w internecie damskich torebek. Zainteresowanie tą kategorią produktów wzrosło o 700% względem poprzedniego roku. Na drugim miejscu w rankingu popularności uplasowały się smartfony, a na trzecim telewizory. Poniżej pierwsza dziesiątka kategorii produktów kupowanych w sklepach internetowych przez konsumentów 65+.
- Damskie torebki
- Smartfony
- Telewizory
- Suplementy diety
- Kotły
- Sukienki
- Lodówki
- Zegarki
- Samochody osobowe
- Pralki
Sprzedawcy powinni dostrzec w tej grupie klientów przyszłościową niszę, jako że jej udział w rynku będzie wzrastał w sposób naturalny ze względów demograficznych. Ten trend należy uwzględnić nie tylko w doborze asortymentu, odpowiadającego na zainteresowanie osób starszych. To również przestrzeń dla rozwoju technologii sprzedaży internetowej. Ważne, by e-sklepy były intuicyjne, a ścieżka zakupowa maksymalnie uproszczona. Seniorzy w jeszcze większym stopniu, niż młodzi konsumenci, docenią automatyzację poszczególnych procesów oraz brak konieczności ręcznego wprowadzania dużej ilości danych.