Facebook dla większości użytkowników jest miejscem do komunikacji i konsumpcji treści, a nie do zarabiania pieniędzy. Przez to medium przewija się miesięcznie ponad 2 miliardy osób, z których przynajmniej część będzie zainteresowana zrobieniem zakupów. Jak otworzyć sklep na facebooku i sprzedawać?
Możesz też wykorzystać sprawdzone triki do sprzedaży w sieci. Frazy takie jak “ograniczona dostępność” (tylko dla fanów), czy “za darmo” (choćby dotyczyło to tylko dostawy) przyciągają uwagę.
Wcale jednak nie musisz cieszyć się tak wielką popularnością, żeby zdobyć sobie grono obserwujących. Strony na Facebooku o gotowaniu, artyści (Andrzej rysuje) czy osoby zajmujące treningiem (Ewa Chodakowska) mogą liczyć na co najmniej kilkaset tysięcy obserwujących. I wszyscy mają sklepy ze swoimi produktami. Jak możesz dołączyć do tego grona? Załóż sklep na facebooku!
Czas powiedzieć kilka słów o finalizacji transakcji na Facebooku. Odpowiednie ustawienia znajdziesz w zakładce “Sklep” w lewym panelu fanpage’a. Tutaj ważna uwaga - warto dokładnie zapoznać się z regulaminem handlowym Facebooka. Portal oferuje dwie drogi przeprowadzania transakcji:
Ta opcja pozwala użytkownikowi na wysłanie zapytania o produkt przez komunikator Messenger. Sprawdzi się w przypadku transakcji, która wymaga konsultacji ze sprzedającym - domy, samochody, używana elektronika itp.
Druga wersja sprawdza się w większości przypadków. Po kliknięciu w produkt w sklepie na Facebooku klient zostanie przeniesiony do karty tego samego produktu lub usługi, ale już w Twoim sklepie internetowym.
Warto się dobrze zastanowić nad wyborem, bo raz wybranej opcji nie da się później zmienić.
To samo dotyczy waluty - raz wybrana pozostanie środkiem płatniczym w Twoim sklepie na Facebooku.
Aby to zrobić, musisz wyeksportować listę produktów do pliku CSV. To format, który możesz edytować w Excelu. Następnie w zakładce Katalogi znajdziesz opcję importowania pliku CSV. Facebook daje Ci opcję jednorazowego wgrania listy, albo ustalenia harmonogramu. Warto zdecydować się na drugi wariant, bo przecież produkty w Twoim sklepie zmieniają się regularnie.
Twój sklep na Facebooku to nadal jedynie element fanpage’a, warto więc pamiętać o regularnym dodawaniu postów.
Oznaczanie produktów na samym zdjęciu (zakładka Oznacz produkty)
Zadbaj o możliwość dodawania recenzji. Przed zakupem w sklepie internetowym na pewno sprawdzasz opinie o nim - pozwól, by inni mogli zrobić to samo. Wpłynie to na pozytywny wizerunek Twojego sklepu i fanpage’a. By uaktywnić opcję dodawania opinii, wybierz: Edytuje stronę->Ustawienia->Recenzje.
Przy każdym produkcie warto pamiętać o dodaniu opcji “Lubię to” oraz “Udostępnij”. Poprawi to widoczność Twojego sklepu i produktów dla użytkowników szukających czegoś w tej niszy.
Kategorie na Facebooku nazywają się Kolekcje i służą do pogrupowania produktów. Dodając kolekcję, decydujesz, jaką ma nazwę, czy ma być widoczna w Twoim sklepie na Facebooku. W przypadku promocji można rozważyć wyróżnienie danej kolekcji
Na chwilę obecną w Polsce nie masz możliwości skorzystania z wewnętrznego sposobu płatności Facebooka, który jest dostępny jedynie w USA. Oznacza to również, że serwis nie pobiera żadnych prowizji od zakupów, bo finalizowane są one przez Twój sklep internetowy.
Wiemy już, że Facebook nie pozwala w Polsce łatwo sprzedawać produktów i usług z poziomu samego portalu. Możesz jednak uprościć cały proces z punktu widzenia klienta, jeśli wykorzystasz usługę 1koszyk.
Zalety 1koszyk przy sprzedaży na Facebooku:
1koszyk to nowe na polskim rynku podejście do e-commerce, które nie wymaga posiadania własnego sklepu internetowego. Za pomocą konfigurowalnego widżetu zamienisz swojego bloga lub stronę w miejsce do sprzedaży w sieci, bez konieczności zapewnienia całego zaplecza.
Proces zaczyna się od założenia darmowego konta w usłudze 1koszyk. Następnie konfigurujesz produkty, które zamierzasz sprzedawać. Po tym kroku w zasadzie jesteś gotowy do sprzedaży. Możesz wygenerować link (zupełnie taki, jak do zwykłego sklepu internetowego), kod QR lub tag NFC i wstawić go do swojego sklepu na Facebooku.
Jaka jest przewaga sposobu sprzedawania z 1koszyk? Po kliknięciu w link klient nie zostanie przeniesiony do karty produktu na stronie, ale od razu będzie mógł uzupełnić dane do wysyłki i zamówić produkt.