Klienci mają mniej czasu na co dzień, a możliwość ominięcia kolejek i wygodnej dostawy do domu sprawia, że handel przenosi się do sieci. Jako przedsiębiorca możesz to wykorzystać, by sprzedawać więcej. Jak założyć sklep internetowy w 2020 roku?
W 2020 roku sklep internetowy można założyć za darmo w kilkanaście minut. Jakie pojęcia powinieneś znać i o czym wiedzieć, zanim podejmiesz decyzję?
Wybór oprogramowania dla własnego sklepu internetowego ma wpływ na jego późniejszą funkcjonalność. Warto zwrócić uwagę na takie aspekty, jak dostępne szablony, możliwości optymalizacji pod wyszukiwania Google (SEO) łatwość wprowadzania aktualizacji, koszty i przyjazność strony - zarówno od strony sprzedawcy, jak i klienta.
Alternatywnie możesz zlecić stworzenie takiego oprogramowania firmie informatycznej. Będzie się to jednak wiązało ze znacznie większymi kosztami (nawet kilka tysięcy złotych). Zlecenie stworzenia oprogramowania do sprzedaży w sieci sprawdzi się raczej wtedy, kiedy dokładnie wiesz, jakie funkcjonalności chcesz mieć w swoim sklepie, a żadna z gotowych platform nie oferuje takich możliwości.
Sprzedawać w sieci możesz na wiele sposobów. Platformą sprzedaży mogą być usługi takie jak Wix czy Joomla, serwisy aukcyjne, WordPress z WooCommerce, a także nowe rozwiązania w formie widżetu i sprzedaży przez linki (1koszyk).
Domena to wizytówka naszego sklepu w internecie. Warto wybrać nazwę, która albo bardzo łatwo “wpada w ucho”, albo bezpośrednio nawiązuje do Twojej działalności. Przykładowo, sprzedając puzzle, możesz wybrać nazwę domeny “sklepzpuzzlami.pl”.
Jeśli zależy Ci na przekierowaniach, to warto również wykupić podobne adresy w stylu “taniepuzzle.pl”, “sklepzpuzzlami.com.pl” itd.
Domena ma też wpływ na pozycjonowanie. Idealny adres sklepu jest krótki, chwytliwy i od razu mówi, co sprzedajesz. Często popełnianymi błędami są podwójne litery, zbyt długie słowa i wyrazy, które piszę się inaczej, niż czyta.
Żeby sprawdzić, czy wymyślony adres domeny jest wolny, możesz wykorzystać na przykład usługę nazwa.pl. Platforma pozwala również na wykupienie takiego adresu. Przed sfinalizowaniem transakcji warto sprawdzić koszty - zarówno w pierwszym, jak i w kolejnych latach, bo mogą się znacząco różnić.
Kwestiami hostingu nie musisz się martwić, jeśli wybrałeś platformę Wix czy Joomla, bo tam miejsce Twojej domeny na serwerze jest w pakiecie. Twój sklep znajduje się wtedy w chmurze, a hostingiem zajmuje się dostawca usługi.
Warto również zadbać, by wszystkie elementy służące sprzedaży były dobrze wyeksponowane. Przycisk zakupu, dodania do koszyka czy uzyskania informacji o dostępności powinny być widoczne bez przeszukiwania strony. Kontrast z pozostałymi elementami w sklepie przełoży się później na ilość zamówień.
Coraz częściej użytkownicy kupują w biegu - podczas dojazdów do pracy czy posiłków. Wtedy do przeglądania ofert sklepów wykorzystują smartfona i dlatego dobrze jest pamiętać o wyglądzie strony mobilnej. Często dostosowanie jej do mniejszego ekranu może przełożyć się na znaczne zwiększenie ruchu na stronie.
Jeśli producent posiada atrakcyjne wizualnie materiały zdjęciowe, to warto je wykorzystać. W innym przypadku dobrze będzie poświęcić czas na wykonanie ich we własnym zakresie. Najbardziej pożądaną opcją będzie wideo prezentujące dany produkt, ale nie w każdej branży uda się takie zdobyć.
Przed zakupem produktu klient prawdopodobnie będzie chciał przeczytać opinie na jego temat i zapoznać się z dostępnymi w sieci recenzjami. Dobrze by było, gdyby mógł znaleźć je w Twoim sklepie w karcie produktu.
Nie bój się negatywnych opinii - staraj się wyjaśnić każdą z nich. Niektóre pojawiły się przez nieporozumienie lub niedopatrzenie ze strony sprzedającego. Wyjaśniając je, możesz rozwiać podobne wątpliwości potencjalnych klientów.
Duża część użytkowników wyświetlających dany produkt może być zainteresowana podobnymi artykułami w Twoim sklepie. Dodanie produktów powiązanych z jego kategorią zwiększy szanse na to, że klient znajdzie to, co go interesuje.
Warto pamiętać, że odpowiednia prezencja oferowanych produktów ułatwia decyzję o zakupie i efektywnie zmniejszy ilość potencjalnych klientów, którzy zrezygnowali z zakupu.
Posiadanie regulaminu działalności jest obowiązkowe dla każdego, kto prowadzi sklep w internecie. Regulamin powinien być dostosowany do profilu Twojej działalności. Sklep musi też odpowiadać wymogom prawnym, które stawia przed nim ustawa:
Ustawa o ochronie danych osobowych nakłada obowiązek zabezpieczenia danych osobowych klientów na właściciela strony internetowej. Posłużą do tego między innymi certyfikaty SSL, które szyfrują dane użytkownika podczas składania zamówienia. W przypadku Google i platform sprzedaży taki certyfikat jest wymagany do prowadzenia sklepu w sieci.
Przy wyborze bramki płatniczej w sklepie internetowym warto pamiętać o obsłudze popularnych kart płatniczych (Visa, MasterCard, coraz bardziej popularny Revolut), mobilności oferty (możliwość wykorzystania smartfona) i sposobie wypłaty zgromadzonych środków. Niektóre rozwiązania do sprzedaży w sieci (na przykład 1koszyk) bramkę płatniczą oferują w pakiecie.
Zakładając sklep internetowy w Polsce, możesz wybierać pomiędzy takimi dostawcami bramek płatniczych jak: PayU, Przelewy24, Tpay, DotPay itp. Różnią się one kosztami wdrożenia (od 10 do 40 złotych w przypadku wymienionych), kosztami wypłaty (obecnie zwykle darmowe) i pobieranymi prowizjami (od 1.4 do 2.3%).
Warto również wdrożyć możliwości płacenia za pomocą metod powiązanych ze smartfonami (Google Pay, Apple Pay, mPay, Płacę z IKO, czy BLIK). Im bardziej kompletna będzie oferta płatności w sklepie internetowym, tym większe masz szanse na finalizację sprzedaży.
Jeśli chcesz ułatwić zakupy we własnym sklepie internetowym klientowi, który nie chce lub nie może skorzystać z przelewu bankowego, to częstym rozwiązaniem jest wysyłka za pobraniem. Dostawa za pobraniem jest zwykle nieco droższa, ale sporo użytkowników preferuje taki sposób dostarczenia.
Klienci sklepów internetowych chętniej wybiorą Twój, jeśli będą mogli znaleźć w sieci opinie na jego temat. Recenzje mogą też być wyeksponowane przy samym produkcie. Dba również o to, jak użytkownicy oceniają Twoją działalność w Google - to tam Twój sklep będzie znajdowany najczęściej. Odpowiadaj na negatywne opinie i komentarze.
Jeśli pojawi się problem z realizacją zamówienia i będzie to wynikało z Twojego niedopatrzenia, to dobrą praktyką będzie bezpośredni kontakt z klientem przez maila, czy telefon. Proste przeprosiny pokażą, że Twój sklep stawia na dobre relacje z kupującymi.
Wygodną dla kupującego metodą kontaktu ze sprzedającym może też być wdrożenie chatu, na którym od razu uzyska interesujące go informacje.
Optymalizacja pozycjonowania w wyszukiwarkach (określana mianem SEO) to wirtualna lokalizacja własnego miejsca do sprzedaży. Można ją sobie wyobrazić jak posiadanie lokalu przy ruchliwej ulicy, dzięki czemu codziennie odwiedzają go setki osób. Jak zwiększyć rozpoznawalność sklepu internetowego?
Pierwszym krokiem do wysokiego pozycjonowania sklepu był dobór krótkiej, chwytliwej i łatwej do zapamiętania domeny. Oto kilka kwestii, o których warto pamiętać, jeśli mamy na uwadze optymalizację wyników wyszukiwania.
Jeśli nie czujesz się na siłach, by samodzielnie zająć się pozycjonowaniem, to warto wynająć specjalistę. SEO to bardzo ważny aspekt sprzedaży w sieci. Bez dobrej pozycji w wynikach Google Twój sklep nie będzie cieszył się popularnością wśród klientów.
Warto zadbać o danie klientowi możliwości dokonania zakupu bez konieczności rejestrowania się jako użytkownik w Twoim sklepie. Zachęcisz w ten sposób klientów, którzy chcą zrobić jednorazowe zakupy.
Często najlepszym sposobem na zachęcenie klienta do zakupu jest zaoferowanie zniżki. Może ona dotyczyć konkretnego produktu, który za pomocą kodu rabatowego zaproponujesz w niższej cenie, lub bonusu w postaci kilkunastu złotych na cały asortyment.
Warto dbać o stałych klientów. Żeby zapewnić im możliwość bycia na bieżąco z nowościami i promocjami, możesz wprowadzić newsletter. Takie rozwiązanie pozwoli na wysłanie do zainteresowanych maila z powiadomieniami o nowych lub polecanych produktach i usługach.
Dobrze jest pamiętać, że nikt nie lubi spamu, więc nie powinieneś nadużywać newslettera. Żeby zachęcić do zapisania się do newslettera, warto rozważyć jednorazową zniżkę na zakupy.
Może się zdarzyć, że w magazynie zabraknie danego towaru. Wtedy użytecznym dla klienta rozwiązaniem będzie skorzystanie z możliwości dodania produktu do listy życzeń. Sprawdzi się to zwłaszcza w przypadku unikatowych towarów, które są trudno dostępne u konkurencji. Kiedy już towar trafi z powrotem do Twojego sklepu, klient zostanie o tym automatycznie powiadomiony.
Nieodłącznym elementem prowadzenia własnego sklepu internetowego jest analizowanie ruchu na stronie. Posłużą do tego darmowe narzędzia, jak na przykład Google Analytics. Pozwoli to zidentyfikować źródła, z których pochodzi najwięcej ruchu przekierowanego do sklepu.
Z ruchem na stronie powiązana jest konwersja. To pojęcie oznacza procent klientów, którzy nie tylko znaleźli Twój sklep w sieci, ale także dokonali w nim zakupów. Im wyższa konwersja, tym więcej odwiedzających dokonuje zakupu.
W dokonaniu zakupu może pomóc przycisk CTA. To element na stronie, który bezpośrednio odnosi się do akcji zakupowej. Może to być “Kup Teraz”, “Dodaj do koszyka”, “Zapytaj o dostępność”. Odpowiednie wyeksponowanie takiego przycisku ułatwi klientowi zakupy.
W przypadku klientów, którzy w Twoim sklepie internetowym robią jednorazowo zakupy na większą kwotę, warto zaoferować darmową wysyłkę. Ma to podłoże psychologiczne, nawet jeśli kwota zamówienia jest wielokrotnie wyższa od kosztów dostarczenia paczki.
Możesz też wprowadzać okresowe promocje, w których wybrane artykuły będą dostarczane na Twój koszt. To sprawdzona metoda zachęcenia klienta do zakupu.
W promowaniu sklepu internetowego można też wykorzystać reklamę analogową. Jeśli podczas konfiguracji swojego sklepu zadbałeś o możliwość odbioru osobistego, to dzięki drukowanym materiałom będziesz mógł lokalnie zainteresować klientów swoimi produktami./p>
Klienci w sieci lubią czuć się wyróżnieni. Możesz zachęcić ich do kupowania w Twoim sklepie, jeśli zaoferujesz unikalną na tle konkurencji promocję. Może to być najniższa cena na rynku, ale równie dobrze można zaoferować darmową wartość dodaną. Darmowa wysyłka, produkty w zestawie czy niewielki podarunek w postaci niedrogiego produktu może sprawić, że użytkownicy skorzystają z zakupów w Twoim sklepie i chętnie do niego wrócą.
W Polsce od niedawna dostępna jest nowa usługa e-commerce, która pozwoli na szybkie założenie własnego sklepu internetowego. Wybierając 1koszyk, nie będziesz musiał podpisywać zbędnej papierologii, a sprzedażą zajmiesz się z poziomu darmowego konta.
Dzięki 1koszyk możesz przekształcić stronę WWW w nowocześnie wyglądający sklep internetowy. Usługa oferuje konfigurowalny widżet, który można wpiąć na stronę i od razu zacząć sprzedawać. Jak to działa?
Po założeniu konta wystarczy jedynie dodać produkty i wygenerować do nich linki, kody QR lub tagi NFC. Za ich pomocą możesz sprzedawać nie tylko we własnym sklepie internetowym, ale także na wielu innych kanałach w sieci.
Linki sprawdzą się do sprzedawania w Social Media, newsletterze i przez oferty mailowe. 1koszyk oferuje nieco inne podejście do sprzedaży od innych platform sprzedaży w sieci. Zamiast linku przenoszącego użytkownika do strony głównej, ten z 1koszyk przekieruje od razu do uzupełnienia danych do wysyłki i finalizacji transakcji. Dzięki temu łatwo możesz sprzedawać na Facebooku, Instagramie i przez maila.
Kody QR i tagi NFC możesz kreatywnie wykorzystać do sprzedawania za pomocą materiałów drukowanych. Z 1koszyk możesz dotrzeć do klienta wszystkimi kanałami sprzedaży z poziomu jednego konta.
Do założenia własnego sklepu internetowego konieczne jest posiadanie bramki płatniczej i usług kuriera. Z 1koszyk masz je w pakiecie, od razu po założeniu konta. Unikasz kosztów stałych, bo prowizja na rzecz bramki jest pobierana wyłącznie w momencie sprzedaży i wynosi 6.9%. Koszt wysyłki nie jest stały - i zależy od wielkości i wagi paczki.
1koszyk ułatwi sprzedawanie w sieci. Warto również wykorzystać je jako dopełnienie posiadanych kanałów sprzedaży lub innych platform e-commerce. Załóż darmowe konto w 1koszyk i zacznij sprzedawać, gdzie chcesz.