Jeszcze kilkanaście lat temu było nie do pomyślenia, że sztuka może być sprzedawana w sieci. Wielu koneserów uważało to niemal za świętokradztwo, bo przecież dzieła trzeba dotknąć, zobaczyć na żywo, przeżyć związane z nim emocje. Dzisiaj sprzedaż obrazów w internecie to norma dla wielu artystów.
Gdzie sprzedawać obrazy? Doświadczeni artyści wiedzą, że można do tego wykorzystać własnego bloga, stronę internetową i Social Media, a także internetowe galerie sztuki, portale aukcyjne, a także kanały offline.
Największa przewaga internetu nad tradycyjnymi galeriami sztuki to szeroka publika. Nie musisz poprzestać na czekaniu na odpowiedzi od mecenasów sztuki, ani chodzić od galerii do galerii. W sieci możesz sam stworzyć swoją galerię online.
Czy musisz mieć założoną działalność gospodarczą? Jeśli to Twoja jedyna praca, to prawdopodobnie tak. W świetle prawa konieczność odprowadzania składek pojawia się, jeśli przekroczysz połowę minimalnego miesięcznego wynagrodzenia.
Artyści, ale nie tylko. Sprzedających obrazów w sieci możemy podzielić na dwie grupy:
Artysta tworzy z pasji, ale sprzedając obrazy w sieci, warto jednak pamiętać o pewnej dozie uniwersalności. Złapanie pierwszych kontraktów będzie łatwiejsze, jeśli dzieło będzie wpasowywać się w gusta większej grupy odbiorców. Łatwiej sprzedamy obraz, który pasuje do większości nowoczesnych wnętrz, niż psychodeliczne arcydzieło, które spodoba się jedynie wybranym.
Znalezienie klienta to tylko pierwszy krok. Później konieczne jest zajęcie się logistyką, wysyłką i bezpiecznym dostarczeniem.
Sprzedaż w internecie wiąże się często z możliwością naruszenia praw autorskich. Jeśli chcesz być pewien ich bezpieczeństwa, to może warto uzyskać poradę prawnika. Możesz też skorzystać z pośrednika - mecenasa sztuki.
Wycena i ubezpieczenie obrazów przed sprzedażą
Wycena obrazu to od zawsze skomplikowany proces. Kwota sprzedaży będzie zależeć nie tylko od wartości samego dzieła, ale także od rozpoznawalności artysty i umiejętności marketingowych. Tutaj internet przychodzi z pomocą - zamiast korzystać z pomocy obiektywnego mecenasa, możesz przy odrobinie wysiłku sam znaleźć podobne obrazy w sieci i dostosować wycenę swojego dzieła do panującej na rynku sytuacji.
Możesz też wykorzystać pomoc domów aukcyjnych. Przed wystawieniem bez problemu uzyskasz informację o potencjalnej wartości dzieła. Jeśli zatrudnieni tam eksperci zobaczą w obrazie duży potencjał sprzedażowy, to zarekomendują, by prowadzący aukcję przyciągnął do niego uwagę licytujących.
Sprzedając samodzielnie obraz w internecie, powinieneś zadbać o jego bezpieczeństwo. Dotyczy to zarówno praw autorskich, jak i uszkodzeń mechanicznych. Kiedy już dojdzie do wysyłki, koniecznie pamiętaj o jej ubezpieczeniu.
Oględziny obrazu przed sprzedażą
Większość nowocześnie zarządzanych galerii przyznaje, że spora część ich dochodu pochodzi ze sprzedaży w sieci. Może się okazać, że nabywca przed zakupem koniecznie będzie chciał przyjrzeć się dziełu dokładniej - lub nawet zdecydować się na oględziny na żywo.
Wystawiając obraz do sprzedaży w internecie, zaczynasz od zrobienia mu zdjęcia. Warto pamiętać o odpowiednio wysokiej jakości. Dzięki temu zachęcisz potencjalnego nabywcę już na tym etapie. Dobre zdjęcia pomogą też w promowaniu się na Social Mediach, które są jednym z kanałów sprzedaży sztuki.
Niektórzy z klientów poproszą Cię o wykonanie skanu, żeby dokładniej przyjrzeć się technice malowania. Od Ciebie zależy, czy chcesz, by namalowany przez Ciebie obraz był unikalny, czy może zamierzasz powielać go w kilku drukowanych kopiach - wtedy możesz też pomyśleć o sprzedaniu praw do powielenia.
Internet oferuje szeroką gamę kanałów, które możesz wykorzystać do sprzedaży sztuki online. Gdzie sprzedawać obrazy?
Dla artysty strona WWW jest wizytówką, która prezentuje wszystkie stworzone dzieła. Za jej pomocą możesz też pokazać proces tworzenia obrazu - część z nabywców będzie mogła w ten sposób docenić Twój warsztat. Nie zaszkodzi też pochwalić się poprzednimi osiągnięciami.
Być może Twoje dane kontaktowe przydadzą się potencjalnemu klientowi, a ktoś będzie chciał wykorzystać Twoje talenty do wykonania obrazu na zlecenie.
Obrazy można też sprzedawać za pomocą strony i bloga. Jeśli są unikalne, wykonane tylko w jednym egzemplarzu, to nie potrzebujesz pełnego zaplecza sklepu internetowego, bo zainteresowany nabywca może skontaktować się z Tobą przez link sprzedażowy, maila czy telefon.
Stronę WWW może równie dobrze zagospodarować mecenas. Jeśli Twój blog lub witryna to wizytówka specjalisty, zachęci potencjalnych klientów.
W obu przypadkach pomyśl o promowaniu przez maila. W ten sposób możesz skontaktować się z krytykami, którzy mogą pomóc wypromować Twoje dzieła. W prosty sposób przedstaw się jako artysta, opisz swój obraz, a na koniec zostaw link do swojego bloga. Być może zainteresujesz kogoś, kto później pomoże Ci dotrzeć do szerokiej społeczności.
Sprzedawaj obrazy na serwisach aukcyjnych
Sprzedaż za pomocą serwisów aukcyjnych wymaga pewnego doświadczenia. Potrzebujesz nie tylko znajomości wartości swojego obrazu, ale także kilku wiedzy koniecznej do przyciągnięcia uwagi potencjalnego nabywcy.
Na artystów na serwisach aukcyjnych w sieci czeka jeszcze jedno zagrożenie. W tego miejscach nie brakuje ludzi, którzy chcą tanio kupić i drogo sprzedać. Z drugiej strony, można na to patrzeć jako szansę dla sieciowego mecenasa, który może w tej sposób wylicytować obiecujący obraz w niskiej cenie.
Niezależnie od motywacji do zakupu, wszyscy kupujący szukają najniższej ceny. Większość serwisów aukcyjnych oferuje możliwość ustawienia minimalnej kwoty sprzedaży - warto to zrobić, by wynik licytacji nie był rozczarowujący.
Internetowe galerie sztuki
Gdzie sprzedawać obrazy? Oczywiście w galeriach. Galeria sztuki to już nie tylko kojarzący się z ekskluzywną atmosferą budynek wystawiający obrazy. Większość z nich ma swoje filie również w sieci, by dotrzeć do jak największej ilości kupujących. Możesz wykorzystać ich obecność w internecie, by z ich pomocą sprzedawać swoje dzieła
Wybrane galerie internetowego chcą współpracować jedynie z profesjonalistami, które ukończyły odpowiednie uczelnie artystyczne. Nie zniechęcaj się jednak, jeśli malujesz jako hobby i jesteś w tym dobry. Bez problemu znajdziesz również i takie galerie, które są zainteresowane dziełami samouków.
Niezależnie od wykształcenia galeria poprosi Cię o wysokiej jakości zdjęcia lub skany Twoich obrazów i przejdzie do ich wyceny - zatrudniają ekspertów, którzy się tym zajmują. W takich miejscach nie obejdzie się bez prowizji.
Sklep na Facebooku i Instagramie
Social Media dla artysty to doskonała szansa na sprzedaż obrazów. Najbardziej popularne z nich, czyli Facebook i Instagram, pozwalają na skorzystanie z opcji przekształcenia profilu w sklep internetowy. Jak sprzedawać obrazy na mediach społecznościowych?
Proces sprzedawania na obu serwisach warto zacząć od zbudowania społeczności wokół swojego profilu i fanpage’a. Choć użytkownicy Facebooka i Instagrama przychylnie patrzą na artystów sprzedających swoje wyroby, to bez zainteresowania ich procesem tworzenia się nie obejdzie.
Przekształcenie fanpage’a na Facebooku w miejsce do sprzedaży obrazów w sieci pozwala na dodawanie produktów i promowania ich za pomocą postów, komentarzy i relacji. Są jednak linkiem do zewnętrznej strony, więc warto posiadać bloga, na którym prezentujesz swoje dzieła. Może to być też link do internetowej galerii, w której wystawiasz obrazy.
Instagram działa nieco inaczej, bo nawet bez zmiany profilu na biznesowy możesz promować swoje obrazy. Służą do tego relacje, które - w przeciwieństwie do zwykłych postów - pozwalają na umieszczanie linków.
Problem z linkowaniem i tagowaniem produktów znika, kiedy przekształcisz profil w biznesowy. Wtedy zyskujesz przydatną opcję tagowania na zdjęciu. Do sprzedawania obrazów sprawdzi się idealnie - oznaczysz swój obraz na zdjęciu pracowni, a link przeniesie użytkownika do strony, gdzie będzie mógł go kupić - strony, bloga, galerii lub aukcji.
W przypadku Social Media, tak jak przy wiadomościach e-mail, warto pamiętać o kontakcie z dziennikarzami, krytykami i instytucjami zajmującymi się sztuką. Kto wie, może zostaniesz dostrzeżony i dzięki temu chętnych na zakup Twoich obrazów znacznie przybędzie.
Profil na Instagramie, Pintereście i TikToku
Social Media możesz wykorzystać nie tylko jako platformy sprzedaży per se, ale również do promowania innych kanałów sprzedaży. Obrazy to idealny sposób, by wizualnie przemawiać do odbiorcy na takich platformach jak Instagram, Pinterest i TikTok.
Instagram został już omówiony - warto jedynie dodać, że niekoniecznie potrzebujesz zmieniać go w sklep, by nabywcy docierali do Twoich dzieł. Wystarczy, że regularnie będzie dodawał zdjęcia swoich obrazów. Jeśli kogoś zainteresuje dane dzieło, to na pewno się z Tobą skontaktuje.
W relacjach możesz pokazywać proces tworzenia, a posty pokazujące Cię jako artystę też wpłyną pozytywnie na popularność. Ludzie chętnie kupują od kogoś, kogo trochę poznali. Relacje to również miejsce do zamieszczania linków - czy to prowadzących do zakupu, czy dotyczącego Cię wydarzenia - jak na przykład wystawy Twoich obrazów.
Pinterest to platforma, która wśród artystów jest bardzo popularna. Wykorzystasz go w podobny sposób, co Instagram. Przemawiaj do użytkownika zdjęciem swojej pracy i procesu tworzenia, a w opisie zdjęcia pozostaw link do prezentowanego obrazu. Serwis posiada ponad 700 milionów użytkowników, z których wielu może być zainteresowanych sztuką.
Sprzedawanie obrazów nie musi ograniczać się do nieruchomych zdjęć. Nieustannie zyskującą nowych użytkowników siecią społecznościową jest TikTok. Idea serwisu polega na nagrywaniu bardzo krótkich wideo, na których będziesz mógł przedstawić proces tworzenia swoich dzieł. Opis ponownie pozwoli na pozostawienie odpowiedniego linku do przedstawionego obrazu. TikTok to narzędzie, dzięki możesz zyskać popularność również wśród młodszej społeczności.
Fakt, że internet oferuje wiele metod sprzedaży obrazów, nie oznacza, że warto całkiem zrezygnować z kanałów offline. Gdzie sprzedawać obrazy poza internetem?
Sprzedaż obrazów w domach aukcyjnych
Tradycyjne domy aukcyjne to dobre miejsce, jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś o sposobie wyceny obrazów i rodzajach sztuki, które najczęściej budzą zainteresowanie wśród licytujących. Takie doświadczenie przełoży się później na możliwość samodzielnego wystawienia dzieł w sieci.
Domy aukcyjne to również szczególna atmosfera. Spotkasz tam innych artystów, od których być może dowiesz się czegoś więcej o sposobach sprzedaży. Możesz też zasięgnąć porady ekspertów, którzy pomogą z wyceną Twoich obrazów. Proces wyceny jest kilkustopniowy - eksperci zaczną od oceny zdjęcia lub skanu, przeprowadzą estymację najlepszej oferty podczas licytacji. Z ostateczną wyceną wstrzymają się do obejrzenia dzieła na żywo, po dostarczeniu obrazu do siedziby.
Domy aukcyjne zwykle organizują wystawy na kilka dni przed aukcją, na których nabywcy mogą obejrzeć dzieła przed licytowaniem. Nareszcie nie zabraknie okazji, by doceniono Twoje dzieła i by trafiły one na aukcję. W takich miejscach powinieneś liczyć się z prowizją domu aukcyjnego.
Sprzedawaj obrazy na targach i festiwalach
Jeśli chcesz wziąć sprawy w swoje ręce, to dobrym pomysłem może być sprzedawanie obrazów na targach i festiwalach. Odwiedzających możesz wtedy zainteresować nie tylko swoimi dziełami, ale także osobowością jako artysty.
Być może w Twojej okolicy są również organizowane festiwale dla młodych artystów. W takim przypadku skontaktowanie się z organizatorami może prowadzić do niewielkiej wystawy Twoich dzieł i sprzedawania większej ilości przy jednej okazji.
Często dobrym pomysłem będzie też zaprezentowanie Twojej twórczości w lokalnych kawiarniach i restauracjach. Takie miejsca chętnie przyjmują dzieła jako dekorację, a Ty zyskasz możliwość ich sprzedania. No i jest jeszcze satysfakcja z tego, że namalowane przez Ciebie obrazy są codziennie oglądane przez setki ludzi.
1koszyk jest uniwersalnym narzędziem do sprzedaży w sieci, dzięki któremu nie musisz wybierać kanałów sprzedaży, bo wszystko zrobisz z poziomu jednej platformy. Jego siła leży w prostocie, niskich opłatach i uniwersalności w kreatywnym wykorzystaniu do sprzedaży w każdym z kanałów.
1koszyk to brak kosztów stałych, a co za tym idzie - ryzyka. Założenie konta w usłudze jest darmowe - tak jak konfigurowanie produktów i wystawienie ich na sprzedaż. Jedyny koszt ponosisz podczas finalizacji transakcji - prowizja wynosi 6.9% od kwoty do sprzedaży i jest pobierana na rzecz bramki płatniczej.
Nie musisz też martwić się zawieraniem umów z firmą dostarczającą przesyłki, bo usługę kurierską masz w pakiecie razem z bramką. Co więcej, wycena paczki każdorazowo zależy od jej wielkości i wagi - brak stałych kosztów przy wysyłce.
Po skonfigurowanie produktów możesz przejść do generowania linków, kodów QR i tagów NFC. Wykorzystasz je do kreatywnej reklamy na kanałach online i offline.
1koszyk możesz wykorzystać do sprzedaży na kanałach online i offline. Narzędzie jest uniwersalne, warto równiez pamiętać o tradycyjnych miejscach do wystawiania sztuki. Gdzie sprzedasz obrazy z 1koszyk?
Usługa 1koszyk posiada konfigurowalny koszyk, który możesz kreatywnie wkomponować w Twoją stronę lub bloga. Wcześniej skonfigurowałeś już produkt, więc będzie on widoczny jako gotowa okazja do zakupu. Po kliknięciu w interesujący obraz, nabywca od razu zostanie przeniesiony do finalizacji transakcji.
Po założeniu konta na 1koszyk i skonfigurowaniu produktów będziesz mógł wygenerować linki do sprzedaży. Po wejściu w takie łącze obraz będzie dodany do tytułowego koszyka, a nabywcy pozostanie jedynie wypełnienie danych do wysyłki i zapłacenie należności.
Taki link możesz umieścić w internetowej galerii lub opisie samego dzieła. Tak samo wykorzystasz je na licytacjach w domach aukcyjnych online.
W sklepach w mediach społecznościowych sprzedajesz za pomocą linków. Po wygenerowaniu ich w 1koszyk możesz zamieścić je w biznesowym fapage’u i profilu na Facebooku i Instagramie.
W obu przypadkach klient będzie przeniesiony do finalizacji transakcji na Twojej stronie lub blogu, z pominięciem opisu, który poznał już w Social Mediach. Gdzie warto zamieszczać takie linki do sprzedaży obrazów online?
Warto też dołączyć do grup na Facebooku, na których użytkownicy poszukują konkretnych obrazów.
Sklepy w Social Media nie są jedyną metodą na spieniężenie zasięgów wśród swojej społeczności. Możesz też wykorzystać profil do promowania wybranych dzieł, a w opisie swojego Instagrama zostawić dane kontaktowe - link do Twojej strony internetowej, galerii online czy domu aukcyjnego.
W serwisie Pinterest wykorzystaj możliwość linkowania. Zamiast linków reklamowych, na których zwykle zarabiają użytkownicy tej platformy społecznościowej, możesz użyć tego wygenerowanego z 1koszyk i od razu spieniężyć swój obraz.
Domy aukcyjne również możemy wykorzystać do sprzedaży obrazów z 1koszyk. Usługa 1koszyk oferuje również metody sprzedaży offline. Kiedy Twój obraz zostanie pokazany na wystawie przed aukcją wykorzystaj kody QR i tagi NFC. Po zeskanowaniu ich smartfonem zainteresowani będą mogli od razu sfinalizować transakcję.
Na takiej samej zasadzie, co w przypadku aukcji, z 1koszyk sprzedasz swoje obrazy w galeriach. Wystawy online pozwolą na dotarcie do klienta za pomocą linku, a w lokalnych galeriach wykorzystasz kody QR i tagi NFC.
Targi i festiwale pozwalają na dotarcie do większej grupy nabywców, a jeśli chcesz umożliwić odwiedzającym płatność online, to wykorzystaj możliwości 1koszyk.
Możesz przygotować krótką ulotkę lub plakat z Twoimi obrazami, a przy opisie każdego z nich umieścić kod QR lub tag NFC do zakupu. W ten sposób będziesz miał pewność, że nie zejdzie poniżej jego rynkowej wartości, którą ustaliłeś przy konfiguracji.
O 1koszyk możesz pomyśleć jak o uniwersalnym narzędziu, które pozwoli na sprzedaż na wszystkich kanałach w sieci, które umożliwiają wykorzystanie linków. W ten sposób spieniężysz swoje zasięgi w Social Media, dotrzesz do użytkowników przez stronę i w łatwo sprzedasz obrazy w internetowych galeriach i domach aukcyjnych. Z 1koszyk nie musisz ograniczać się tylko do sieci, bo przy pomocy kodów QR i tagów NFC zaoferujesz swoje dzieła również offline.