Omówione tematy:
Najwięcej zarabiają Ci użytkownicy, którzy zebrali duże społeczności i ogromne zasięgi. To Fanpage’e, obserwowane przez tysiące użytkowników. Jednak nawet bez tego dobrze prowadzone profile pozwalają na zarobienie na drugą wypłatę bez wychodzenia z domu, co opiszemy w tym artykule. Przemyślana strategia na Facebooku szybko pozwoli Ci na wykorzystanie dostępnych możliwości i przełożenie tego na zarobki.
O jakich możliwościach mowa? Jaka ilość obserwujących będzie Ci potrzebna? Czy musisz mieć swój produkt żeby zarabiać na Facebooku? Jak zacząć zarabianie na Facebooku? Postaramy się odpowiedzieć Ci na te pytania w tym artykule.
Zarabiać na Facebooku możesz przez wykorzystanie swoich zasobów, takich jak Fanpage lub Sklep Facebook lub na zasobach dostępnych ogólnie: Marketplace czy Grupy. Możesz wykorzystać platformę do sprzedaży własnych produktów oraz by zarabiać na linkach afiliacyjnych i materiałach sponsorowanych. Oprócz tego, możesz zajmować się tymi zasobami, zarabiając na ich obsłudze i promocji.
Zarabiać na najpopularniejszym serwisie społecznościowym można na kilka sposobów:
Jeśli Twój Fanpage zebrał grupę dobrze wyprofilowanych osób, których zainteresowania się pokrywają, możesz wejść w rolę reklamodawcy i zaproponować im kupno produktów. Możesz sprzedawać swoje produkty, lub promować cudze na zasadzie współpracy. Najważniejsze jest zbudowanie aktywnej społeczności i pokazanie oferty, którą ta społeczność może być zainteresowana.
Same posty promocyjne nie wiążą się z dużym nakładem pracy - przygotowanie tekstu, czasami zrobienie zdjęcia produktowego i późniejsza opieka nad nim, czyli odpowiadanie na komentarze i zapytania obserwujących.
Najistotniejszą i najbardziej pracochłonną częścią jest budowa społeczności.
Jak zarabiać na Facebooku przez afiliację? Kiedy już zgromadzisz społeczność fanów, możesz zacząć zarabiać na publikowanie linków partnerskich. Za wejście w link i wykonanie umówionej akcji zarabiasz prowizję. Są to zwykle niewielkie kwoty, które trafiają na Twoje konto, gdy użytkownik kliknie w zamieszczony przez Ciebie link. W przypadku linków afiliacyjnych liczy się ilość - im większy fanpage, tym większe zarobki.
Warto pamiętać, że zaangażowanie społeczności jest kluczowe przy zarabianiu na afiliacji. “Dobry” obserwujący to taki, który zainteresuje się opublikowanym przez Ciebie postem - wejdzie w link, skomentuje materiał, a może nawet udostępni go na swoim własnym profilu. Dlatego "kupowanie lajków" nigdy, przenigdy nie sprawdziło się jako część strategii marketingowej i nie polecamy tego nikomu.
Możesz też spróbować swoich sił w sprzedawaniu miejsca na swojej stronie jako przestrzeni reklamowej i w ten sposób zarabiać na Facebooku. Popularne fanpage, które posiadają ponad 50 tysięcy obserwujących, mogą liczyć na około 100 złotych za takie zlecenie. Może nie jest to duża kwota, ale nakład pracy związany ze wstawieniem linka - również nie.
Jest też szansa, że Twój profil przyciągnie zainteresowanie naprawdę dużych firm. Tacy klienci wiedzą, że jednorazowe zainwestowanie stosunkowo sporej kwoty, która pozwoli dotrzeć do dużej grupy docelowej, wielokrotnie się zwróci. Takie zlecenia pozwalają zarobić nawet kilka tysięcy złotych.
Warto jednak pamiętać, żeby nie przesadzić - użytkownicy nie będą zachwyceni, jeśli ich ulubiony fanpage zmieni się w baner reklamowy.
Mając doświadczenie w zarządzaniu stroną na Facebooku, możesz zaoferować swoje usługi na jednym z serwisów dla freelancerów. Nie brakuje tam zleceń na prowadzenie profili małych firm i nie tylko. Stawki zależą od Twojej renomy i wielkości firmy - będzie to od kilkuset złotych do kilku tysięcy w przypadku dużego zleceniodawcy.
Jeśli chciałbyś w ten sposób zarabiać na Facebooku, to powinieneś liczyć się z dużym nakładem pracy - zwłaszcza na początku. Żeby taka stanowiła główne źródło dochodu, konieczne może być prowadzenie nawet kilkunastu fanpage’y równolegle, a to wiąże się z pracą jak na etacie. Dobra organizacja pracy to klucz!
Na czym polega taka praca? W dużym stopniu na samodzielnym przygotowaniu strategii publikacji treści, kalendarza wydawniczego i konsekwentnej realizacji planu. Do tego dochodzi opieka nad treściami i komunikacja z fanami. Trzeba na bieżąco monitorować wyniki postów i dbać o komunikację w komentarzach. Klient może oczekiwać, że zajmiesz się tworzeniem treści i komunikacją z fanami, całkowicie “zdejmując” z niego prowadzenie profilu na Facebooku.
Możesz też zarabiać na Facebooku, jednocześnie prowadząc inną działalność. Mając sklep internetowy lub zakład z usługami, możesz wykorzystać tą platformę do promocji swojej oferty. Zapraszaj klientów na swój fanpage, umieszczając odnośnik do niego na swoich materiałach reklamowych i na produkcie. Zbierz klientów na Fanpage i komunikuj się z nimi na bieżąco, publikując posty ofertowe, promocyjne i luźne, własne wrzutki, po które klienci będą zaglądać na Fanpage.
Buduj i utrzymuj relacje z klientami za pomocą swojego fanpage, niech klienci o Tobie pamiętają!
Pierwszym krokiem do zarabiania na Facebooku jest nauczenie się, jak działają profile biznesowe i Fanpage. Możesz wykorzystać do tego swój prywatny profil, by założyć stronę lub połączyć istniejący fanpage. Często bardziej opłaca się założyć nowe konto, które będzie służyło wyłącznie celom biznesowym. Przy większej ilości prowadzonych profili ilość powiadomień może być przytłaczająca.
Dlaczego ważne jest, żeby nie promować produktów i usług na profilu prywatnym? Ponieważ regulamin Facebooka nie pozwala na działalność zarobkową przed przekształceniem go w fanpage. Warto o tym pamiętać, żeby nie zostać zablokowanym.
Stworzenie i prowadzenie fanpage’a na Facecbooku jest darmowe. Kluczowym krokiem do pozycjonowania Twojej strony będzie jej konfiguracja. Podczas niej zostaną zadane Ci pytania, przez które algorytm przypisze Twój fanpage do wybranej kategorii. Dzięki temu w przyszłości będzie on polecany użytkownikom o podobnym zainteresowaniach.
Posłuży do tego również zakładka Kategoria. Ma ona wpływ nie tylko na samo pozycjonowanie, ale także na ostateczny wygląd i układ strony. Można ją później zmienić. Wybrana kategoria będzie miała też wpływ na przycisk CTA. Pole pozwala na kontakt, przekazanie dotacji lub dokonanie zakupu.
Zmiana nazwy w późniejszym czasie nie jest już taka prosta i dlatego warto poświęcić chwilę na przyciągający uwagę tytuł. Na koniec zostanie Ci już tylko odpowiednie logo i grafika na Zdjęcie w tle oraz krótki opis Twojej działalności, który liczy mniej niż 155 znaków.
Samo założenie Fanpage jest dość proste, Facebook dba o to, żeby przeprowadzić Cię przez ten proces. Wszystkie kroki są objaśnione i zawierają odnośniki do poradników.
Zdobywanie popularności Twojego fanpage’a na Facebooku zacznie się pewnie od grona znajomych. Zebranie pierwszej grupy widzów uwiarygodni Twoją stronę i pozwoli Ci zaistnieć w wynikach wyszukiwania.
Następnym krokiem będzie “polubienie” stron o podobnej tematyce. Warto zacząć aktywnie się na nich udzielać i jeśli tematyka dyskusji w komentarzach na to pozwoli, to możesz zapraszać użytkowników do swojej strony. Warto również udzielać się na grupach tematycznych. Niektóre z nich pozwalają na dołączenie jako Fanpage i postowanie w jego imieniu, co bezpośrednio zwiększy jego ekspozycję na widzów. Jeśli masz adekwatny do dyskusji post, warto dodać link do swojego fanpage’a. W ten sposób umożliwisz dyskutującym łatwe wejścia na Twoją stronę.
Najskuteczniejszą metodą na zwiększanie zasięgów są posty i promocje viralowe. Organizowanie konkursów (najlepiej we współpracy z reklamodawcą) pozwoli na szybkie zwiększenie zasięgów. Nie jest to łatwy temat ale efekty wynagradzają wysiłki.
Tu warto spróbować zacząć od konkursów. Zasady konkursu mogą wyglądać w ten sposób:
W ten sposób niewielkim nakładem zachęcasz użytkowników, by podzielili się informacji o Twoim fanpage’u wśród swoich znajomych, oferując im w zamian nagrodę. Bardzo ważna jest kwestia regulaminu. Każdy konkurs musi mieć upubliczniony regulamin. Najwygodniej dodać go w formie notatki na fanpage. Przykład regulaminu konkursu sklepu Komputronik
Facebook daje obserwującym Twój fanpage możliwość łatwej i bezpośredniej komunikacji z Tobą. Z czasem otwiera to szansę na łatwe zawiązanie współpracy, wszyscy reklamodawcy mogą się z Tobą łatwo skontaktować. O czym warto pamiętać komunikując się z klientami na Facebooku?
Dlaczego komunikacja ze społecznością będzie kluczem do sukcesu? Ponieważ algorytmy Facebooku faworyzują tych znajomych, z którymi często się kontaktujemy. Ty widzisz ich posty częściej - a oni Twoje. Podobnie działają Fanpage'e. Użytkownik, z którym utrzymujesz kontakt, nie tylko poczuje się wyróżniony, ale też częściej będzie wyświetlał Twoje posty.
Utrzymywanie kontaktu jest szczególnie ważne w przypadku najbardziej aktywnych użytkowników, którzy na Facebooku zyskują plakietkę “Lidera wśród fanów”. Ich komentarze będą wyświetlane jako pierwsze i to na nie najszybciej natrafią nowi obserwujący, którzy dopiero szukają informacji o Tobie. Warto dbać o tych liderów.
Więcej na temat sprzedaży na facebook
Zarabianie dużych pieniędzy na Facebooku jest możliwe, dlatego z czasem może zmienić się w regularną pracę. To ciągłe dbanie o swoją społeczność, zasięgi i jakość komunikatów. To skrupulatna realizacja założonej strategii. Dbanie o fanów, odpisywanie na ich wiadomości, odpowiadanie na komentarze i zapytania. Z taką samą dbałością warto podejść do potencjalnej współpracy i przykładać wagę do negocjowania korzystnych zleceń reklamowych.
Zarobki na Facebooku kształtują się na poziomie od kilkuset złotych (na przykład za sprzedaż kilku linków reklamowych lub opiekę nad grupą) do kilku tysięcy miesięcznie (jeśli prowadzisz profesjonalny fanpage, wcielając się w rolę agencji PR).
Facebook oferuje również możliwość prowadzenia sklepu internetowego z poziomu fanpage’a. Opcja będzie przydatna, jeśli prowadzisz sklep w sieci i chcesz poszerzyć swoje zasięgi. Takie zarobki ciężko oszacować, zależne są od grupy klientów, którą zgromadził Twój sklep.
1koszyk świetnie sprawdzi się jako narzędzie do aktywnego zarabiania na Social Media - w tym na Facebooku. Narzędzie to pozwala na szybkie uruchomienie sprzedaży w sieci, bez potrzeby konfigurowania sklepu internetowego. W 15 minut można skonfigurować konto i produkty i zacząć sprzedawać produkty linkiem. Link do produktu prowadzi użytkownika prosto do koszyka i panelu płatności, więc zakupu można dokonać bezpośrednio z Facebooka. Bez potrzeby budowania sklepu online.
Założenie konta na 1koszyk jest darmowe, nie ma kosztów stałych ani abonamentu. Prowizja pojawia się dopiero wtedy, kiedy klient kupi daną rzecz lub usługę. Jest niewielka (6.9%) i jest pobierana na rzecz bramki płatniczej. Nie trzeba konfigurować sklepu, ani bramki płatności i usługi kurierskiej - są w pakiecie, automatycznie skonfigurowane na koncie. Bez umów i dodatkowych kosztów.
Platformę 1koszyk wykorzystasz do generowania linków, które następnie umieścisz w postach na Facebooku, wiadomościach prywatnych i odpowiedziach na komentarze. Po kliknięciu w taki link użytkownik od razu zostanie przeniesiony do finalizacji transakcji. Zobacz jak to działa.
1koszyk sprawdzi się jako uniwersalne narzędzie do sprzedawania na Facebooku. To najprostsze narzędzie do sprzedaży w sieci.