Jak zacząć zarabianie na Social Mediach w 2020 roku?
Sposoby zarabiania na Social Mediach Metody zarabiania na mediach społecznościowych możemy podzielić na dwie grupy:
1. Promowanie swoich produktów i usług poprzez otwarcie sklepu, sprzedaż swoich zdjęć itp.
2. Promowanie cudzych usług i produktów, czyli afiliacja, posty sponsorowane itd.
3. Prowadzenie profili jako usługa.
Sprzedawanie własnych produktów obejmuje wszystkich, którzy w internecie prowadzą sklepy, sprzedają zdjęcia, przygotowane samodzielnie kursy i tym podobne. Jak użytkownicy chcący promować własne produkty i usługi mogą zarabiać na Social Mediach? Poprzez otwarcie sklepu na Facebooku i Instagramie, promowanie najlepszych sprzedawanych fotografii, udostępnianie zachęcających do zakupu fragmentów kursów na YouTube.
Co pomaga w promowaniu własnych produktów na Social Mediach? Ciekawa marka w sieci, ładne zdjęcia i odpowiednio promowane materiały. Po zgromadzeniu lojalnej społeczności będziesz mógł zostać influencerem i zacząć reklamować również cudze produkty i usługi. Na social mediach możemy również promować cudze produkty lub całe marki za pomocą postów sponsorowanych. W takim wypadku podpisujemy umowę o zakresie naszych obowiązków dotyczących reklam danych produktów firmy.
Promowanie produktów innych firm może również przekształcić się w prowadzenie całych profili social media. Wtedy będzie to polegało nie tylko na promowaniu produktów, ale również dbanie o relacje z klientami i prezentacja działań firmy.
Osoby zarabiające na Social Mediach to w wielu przypadkach tzw. influencerzy. Influencer to osoba, którą obserwuje wiele osób, dla których jej zdanie jest bardzo ważne podczas dokonywania wyborów zakupowych. Jeśli nie jesteś jeszcze influencerem, możesz dołączyć do grup i platform influencerskich, aby być widocznym dla potencjalnych reklamodawców. Przykładem takiej platformy jest Brandwatch czy Reachablogger.
Kim są zarabiający na Social Mediach? Nisz jest wiele. Mogą to być blogerki modowe, które na Instagramie promują konkretne marki. Popularni streamerzy na YouTube zarabiają duże sumy na każdym materiale, a największe sklepy w mediach społecznościowych sprzedają w ten sposób setki produktów. Nie musisz jednak być obserwowany przez dziesiątki tysięcy ludzi, by na Social Mediach zarobić druga wypłatę bez wychodzenia z domu.
Kluczowym aspektem efektywnego zarabiania na Social Mediach jest dobranie platformy do tego, na czym chcesz zarabiać. Na Instagramie sprzedasz swój produkt, pokazując go na zdjęciach i dodając krótki opis, zaś na Twitterze ważniejsze będzie, jak w krótkim poście najlepiej przedstawić to, co oferujesz.
Dla reklamodawców najlepszą miarą Twojego sukcesu jest stopień zaangażowania obserwującej Cię społeczności. Chcą współpracować z osobami, których profile i posty są nie tylko obserwowane, ale także repostowane, komentowane, tagowane i lubiane. Dlatego od samego początku warto nawiązywać relacje z naszymi fanami, np. Przez odpowiadanie na ich komentarze czy wiadomości.
Podczas rozmów z reklamodawcą warto spróbować poprosić o dodatkowy egzemplarz lub usługę, którą później rozlosujesz wśród swoich fanów. Część z nich może uznać produkt za tak interesujący, że nie będą czekać na wyniki, tylko od razu przystąpią do zakupu.
Facebook jako platforma do zarabiania na Social Mediach sprawdzi się do promowania swoich i cudzych produktów i usług. Serwis pozwala na przekształcenie fanpage’a w sklep internetowy. Sklep na Facebooku działa jak katalog Twoich produktów i usług, gdzie po kliknięciu użytkownik zostaje przeniesiony do strony WWW Twojego sklepu. Jeśli nie masz fanpage’a, możesz zawsze spróbować sprzedawać swoje produkty i usługi na grupach lub na Facebook Marketplace. W tych dwóch przypadkach nie musisz martwić się o ilość fanów na fanpage’u. Aby sprzedawać więcej produktów za pośrednictwem Facebooka warto również zainwestować w reklamy płatne, które skierują użytkownika prosto do sklepu. Jest to droga opcja, zwłaszcza na początku, kiedy użytkownicy nie znają naszego produktu czy usługi, ale może się zwrócić w dłuższym okresie czasu.
Drugim sposobem na zarabianiu na Facebooku jest zamieszczanie sponsorowanych postów z materiałami od reklamodawców. Może to być krótka forma tekstu lub zdjęcie, na którym pokazujesz produkt. Zarabianie na social media, w tym na facebooku, możesz również oprzeć na afiliacji (otrzymujesz pieniądze za każde kliknięcie w link przez użytkownika), albo negocjować stawkę za sam sponsorowany post od Twojego klienta.
Gdzie można publikować linki do materiałów sponsorowanych?
Instagram oferuje podobne możliwości zarabiania na Social Mediach jak Facebook. Platforma posiada opcję eksponowania produktów na zdjęciu (tagowanie produktu) w przypadku profilu biznesowego. Po kliknięciu w link użytkownik zostanie przeniesiony do Twojego sklepu lub bloga.
Reklamodawcy chętnie współpracują i oferują sponsorowane posty właśnie na Instagramie, ze względu na przystępny sposób przedstawienia produktów. Dodatkowo na instagramie w postach możesz umieszczać hasztagi, które pomogą zwiększyć widoczność Twoich postów, a co za tym idzie, zwiększyć zasięgi.
Jedną z wielu zalet Instagrama są relacje Stories, gdzie można zamieszczać również linki do zewnętrznych stron, takich jak Twoja strona www czy blog( jedyny warunek to przynajmniej 10 tysięcy obserwujących). Innym powodem, dla którego Instagram jest popularny wśród influencerów, jest niski próg wejścia w biznes. Na tej platformie istnieje duża grupa mikroinfluencerów - osób, które zarabiają, mając kilkanaście tysięcy obserwujących.
Warto jednak pamiętać, że w przypadku obserwujących na Instagramie jakość znaczy więcej niż ilość. Dotyczy to szczególnie zaangażowania zgromadzonej społeczności - ich komentarzy, polubień i repostowania wpisów w relacjach użytkowników. To zjawisko można omówić na przykładzie osobistości na Instagramie, którzy mają najwięcej obserwujących. Liderem jest piłkarz Cristiano Ronaldo - ponad 200 milionów użytkowników obserwuje jego profil. Zaangażowanych jest tylko około 3 procent z nich. Warto zadbać o to, by w przypadku Twojego profilu ta liczba była znacznie wyższa.
Zarabianie na YouTube to bardzo szeroki temat. Regularne publikowanie filmów pozwoli na przystąpienie do programu partnerskiego YouTube - najbardziej podstawowego sposobu. To po prostu monetyzacja zasięgów, a na Twoje konto będzie trafiać pewna suma, zależna od ilości wyświetleń. By jednak zarobić na tym rozsądną pensję, trzeba mieć dziesiątki tysięcy wyświetleń pod każdym wideo.
Dlatego też większość twórców na YouTube jako główne źródło zarobków traktują sponsoring. W przypadku tej platformy polega on na krótkiej wzmiance o reklamowanym produkcie podczas materiału i zamieszczenie odpowiedniego linku w opisie pod filmem. Stawki za taką reklamę będą zależeć od ilości subskrybujących Cię użytkowników.
Użytkownicy serwisu YouTube są bardzo wyczuleni na nachalne reklamowanie, dlatego od początku warto decydować się na te oferty, które są możliwie zbliżone do profilu Twojej działalności - na przykład, jeśli kreujesz się na trenera personalnego, to jak najbardziej możesz reklamować sprzęt związany z treningiem i odżywki. YouTube oferuje jeszcze jedną możliwość zarabiania. W trakcie filmu (lub na jego początku) możesz zamieścić reklamę (dopasowaną do lokalizacji i zainteresowań użytkownika). Jeśli ktoś obejrzy ją w całości, dostaniesz za to pieniądze.
Twitter jest często pomijany jako sieć społecznościowa, na której trudno się zarabia. Skoro jednak regularnie generuje ponad 10 procent całego ruchu w światowych Social Mediach, to warto się nim zainteresować.
Idea serwisu opiera się na publikowaniu bardzo krótkich, liczących nie więcej niż 300 znaków postów. W takim materiale możemy podzielić się linkiem, co otwiera drogę do zarabiania na afiliacji i pozwala przenieść użytkownika do naszego sklepu, bloga, lub sklepu reklamodawcy.
Wszystkie opisane poprzednio sposoby zarabiania na Social Mediach opierają się na linkach. Mogą prowadzić do Twojej strony lub sklepu internetowego, witryny reklamodawcy itd. Idealnym narzędziem e-commerce w przypadku takiego podejścia do sprzedaży w sieci jest usługa 1koszyk. 1koszyk to nowe na polskim rynku podejście do sprzedaży w internecie. Nie potrzebujesz już wydawać sporej sumy na założenie sklepu w sieci.
Wystarczy założyć darmowe konto 1koszyk i wprowadzić produkty do wirtualnego magazynu. Do każdego produktu dostaniesz link, który możesz wrzucić w swoich postach na social media czy w sklepie Facebook. Link ten przeniesie potencjalnego klienta automatycznie na stronę płatności. Jeśli masz stronę internetową, możesz również wpiąć konfigurowalny widżet, aby w kilka chwil przekształcić je w nowocześnie wyglądający sklep internetowy.
Założenie konta na platformie 1koszyk jest darmowe i zawiera usługi kurierskie oraz bramkę płatniczą. Jedyne koszty ponosisz podczas finalizacji transakcji- tylko 6.9%(opłata zawiera koszt bramki płatniczej). Wycena usługi kurierskiej odbywa się każdorazowo na podstawie wielkości i wagi paczki. Płacisz tylko, kiedy sprzedajesz!
O 1koszyk możesz myśleć jako o uniwersalnym narzędziu, które pozwala na sprzedawanie swoich produktów i usług na dowolnym kanale Social Media. Nie będziesz musiał szukać dodatkowych platform sprzedaży, bo dzięki 1koszyk zarobisz na Facebooku, Twitterze, Instagramie i innych przy pomocy tylko jednego konta.