Niemiecki rynek e-commerce rośnie w oszałamiającym tempie 11% rocznie, a
jego obroty sięgają 70 mld €. Przy tak ogromnej skali ważnym problemem okazują się zwroty zamówionych produktów.
Na uniwersytecie w Bambergu grupa naukowców bada zagadnienie tzw. „retourenmanagement”, czyli zarządzania zwrotami. Oszacowali oni, że w samym 2018 roku w Niemczech dokonano zwrotu około 490 milionów produktów zakupionych on-line. Znaczna część zwrotów dotyczy branży modowej I wynika z błędnego wyboru rozmiarów. Badacze twierdzą, że ujednolicenie oznaczeń rozmiarów oraz mechanizmy wspomagające właściwy wybór mogą ograniczyć wspomnianą wartość nawet o 25%.
Kontrowersyjnym wydaje się pomysł wprowadzenia przepisów nakazujących pobieranie ujednoliconej opłaty od zwrotu (proponowane 2,9 €). Ma to być rozwiązanie ustawowe, uniemożliwiające oferowanie przez sprzedawców bezpłatnych zwrotów jako karty przetargowej w walce o klienta.
Według badaczy taka opłata zmniejszyłaby ilość zwrotów o 16%, czyli blisko 80 milionów produktów.